Pengenalan :-
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) semakin memain peranan penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Melalui ICT, dunia seolah-olah berada dalam satu ruang lingkup yang amat sempit kerana ia mudah dicapai dan diteroka. Dalam sistem pendidikan, ICT dikatakan mampu menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran secara berkesan.
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) semakin memain peranan penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Melalui ICT, dunia seolah-olah berada dalam satu ruang lingkup yang amat sempit kerana ia mudah dicapai dan diteroka. Dalam sistem pendidikan, ICT dikatakan mampu menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran secara berkesan.
Bagi pengajaran pembelajaran kanak-kanak di prasekolah, ICT perlu diintegrasikan supaya proses pengajaran dapat berjalan dengan berkesan, menarik, mencabar dan interaktif. Kajian Clements (1987) serta Hough dan Ellis (1997) mendapati ICT boleh membantu kanak-kanak menghasilkan sesuatu yang kreati
TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI
Teknologi Maklumat
Penggunaan teknologi moden /elektronik seperti komputer, rakaman audio, video
dan cakra padat (CD) bagi menyimpan, menyusun, menukar dan mencipta maklumat
Teknologi Komunikasi Penggunaan teknologi bagi menyebar dan menyampai maklumat
melalui alat perhubungan modern seperti audio, satelit, internet, video
conferencing, CD, multimedia. ICT perlu diintegrasikan dalam berbagai komponen,
penggabungjalinan dengan bahan, persekitaran yang bersesesuaian dengan
kebolehan, minat dan gaya pembelajaran kanak-kanak.
Matlamat ICT
Mentransformasikan masyarakat Malaysia kepada masyarakat bermaklumat.
Peranti tambahan seperti CD Rom interaktif, teknologi video dan digital dapat
menyediakan persekitaran media yang serba boleh untuk keperluan guru dan
kanak-kanak. Ng Wai Kong, 1999 . Komputer dapat mengubah kaedah pembelajaran
tradisional yang memerlukan guru memberi arahan kepada pendekatan hands-on dan
menggunakan sepenuhnya sifat inkuari yang ada dalam diri kanak-kanak. Bill
Gates, 1999
Apa dia ICT? Information & Communication Technology Teknologi Maklumat dan Komunikasi Suatu sistem bagi memudahkan manusia memenuhi keperluannya. Data yang tersusun. Proses saling menghantar dan menerima maklumat. Apa dia ICT? Manusia Alat Tatacara Sumber SISTEM Hard Technology Soft Technology. Apa dia ICT? Komputer Teknologi Maklumat Teknologi Maklumat & Komunikasi. Alat P&P Kurikulum PPBK Multimedia Internet Prasekolah ICT Dalam Pendidikan.
TEKNOLOGI MAKLUMAT & KOMUNIKASI
Teknologi Maklumat Penggunaan
teknologi moden /elektronik seperti komputer, rakaman audio, video dan cakra
padat (CD) bagi menyimpan, menyusun, menukar dan mencipta maklumat Teknologi
Komunikasi Penggunaan teknologi bagi menyebar dan menyampai maklumat melalui
alat perhubungan modern seperti audio, satelit, internet, video conferencing,
CD, multimedia. Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud menggunakan ICT secara
terancang , bersesuaian , dan berfikrah untuk meningkatkan kecekapan proses dan
keberkesanan P&P Konsep penggunaan ICT dalam P&P. ICT untuk
pembelajaran tutoran ICT untuk pembelajaran penerokaan ICT sebagai aplikasi ICT
sebagai pemudah komunikasi Adapted from Barbara Means classifications of
technology use in learning, 1994 Pendekatan penggunaan ICT dalam P&P Kategori
pengintegrasian ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran ICT dikatakan untuk
pembelajaran tutorial apabila diguna untuk menyampai kandungan pelajaran
berdasarkan urutan yang telah ditetapkan. Pembelajaran tutoran ini merangkumi:
Pembelajaran ekspositori – penjelasan terperinci Demonstrasi sesuatu fenomena
yang ditunjukkan dan dikawal urutan babaknya oleh sistem, Latihan atau
latihtubi yang disampai dan dikawal oleh sistem ICT untuk Tutoran
Penggunaan ICT untuk pembelajaran penerokaan berlaku apabila ICT digunakan
sebagai medium untuk: mencari dan mengakses maklumat daripada CD-ROM, Internet,
gerbang maklumat dll. mengalami, mempelajari dan mengkaji sesuatu fenomena
secara simulasi melihat demontrasi sesuatu kejadian yang urutan babaknya boleh
dikawal oleh murid ICT untuk Penerokaan.
ICT dikatakan diguna sebagai alat aplikasi apabila membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran, bukan sebagai mekanisma penyaluran maklumat p&p . ICT sebagai Aplikasi ICT dikatakan sebagai alat pemudah komunikasi apabila diguna untuk memboleh murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar, menerima dan berkongsi maklumat yang pelbagai bentuk. ICT sebagai Pemudah Komunikasi. Di mana kita? Prinsip penggunaan ICT ialah supaya pembelajaran yang optimum berlaku. terancang , sesuai dan berfikrah Bergantung kepada infrastuktur , perkakasan dan perisian yang ada.
KENAPA PENDEKATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI?
Pendekatan ini digunakan
untuk: Membantu proses pengajaran dan pembelajaran; Memperolehi maklumat;
Berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan sebaya; dan
Memperkayakan pengalaman pembelajaran ~Petikan drp Kurikulum Prasekolah
Kebangsaan
CIRI CIRI KANAK KANAK PRASEKOLAH
CIRI CIRI KANAK KANAK PRASEKOLAH
Kanak-kanak 2-6 tahun
peringkat pra operasi masih mengunakan deria (penglihatan dan pendengaran-audio
visual) untuk mengumpul dan membina maklumat Bergantung kepada tanggapan serta
merta kanak kanak (immediate perception) Pengetahuan kanak- kanak boleh dibina
melalui interaksi dengan persekitaran atau bahan Mengetahui apa yang betul dan
apa yang salah dengan cara mudah
PERKEMBANGAN OTAK KANAK KANAK PRASEKOLAH
Otak kiri khusus dalam
resepsi (penerimaan) - pendengaran, dalam bahasa bercakap dan membaca dan
mengira Otak kanan khusus dalam persepsi dan interpretasi (tanggapan & terjemahan)
Umur 5 tahun otak kiri dan kanan sudah ada kordinasi Kedua otak perlu
dirangsang melalui pelbagai aktiviti dan ICT boleh membantu nya. Manfaat
penggunaan ICT dalam P&P Meningkatkan kefahaman terhadap pelajaran Memberi
peluang pembelajaran yang sama Meningkatkan motivasi Membolehkan pembelajaran
kendiri Mengakses maklumat yang sukar diperolehi Mewujudkan suasana
pembelajaran seronok dan mencabar Melaksanakan eksperimen yang mahal, mustahil
dan bahaya Meningkatkan kreativiti dan imaginasi Pembelajaran berkesan dengan
bimbingan minimum Meningkatkan kemahiran ICT
KELEBIHAN ICT DALAM PENGAJARAN PEMBELAJARAN.
1. Ianya amat menarik kerana bercorak interaktif.
2. Penilaian dapat dilakukan selepas sesuatu aktiviti selesai
dijalankan.
3. Bahan dapat digunakan berulangkali.
4. Bahan boleh digunakan di mana kaedah tradisional tidak dapat
dijalankan.
5. Dapat menggunakan pelbagai media seperti grafik, bunyi, audio dan video.
5. Dapat menggunakan pelbagai media seperti grafik, bunyi, audio dan video.
KEBAIKAN MENGUNAKAN ICT
Penyertaan aktif oleh
kanak kanak Mengikut kadar kebolehan sendiri Pengulangan kerja memberi
pengukuhan Berkerjasama - pembelajaran koperatif Meneroka –dibidang baru
Pengalaman konkerit – deria Interaktif – antara komputer & kanak kanak
Latih tubi – tanpa jemu oleh komputer
KEBAIKAN MENGUNAKAN ICT DENGAN STAIL BELAJAR KANAK-KANAK
Latih tubi-untuk
meningkat kemahiran Latihan tutorial – untuk pemulihan Memberi simulasi keadaan
tertentu Merasai suasana sebenar (gambar/grafik) Guna untuk tujuan khusus:
Membetul perkataan Menyemak ejaan
jawapan.
Kelebihan ICT Dalam P&P:
Kelebihan ICT Dalam P&P:
1. Pembelajaran
berpusatkan kanak-kanak – penerokaan dan penemuan.
2. Membawa sikap positif
– mereka ada peluang luas dalam aktiviti pembelajaran berbanding
tradisional.
3. Kanak-kanak dapat
menimba ilmu dengan contoh praktikal.
4. ICT menyediakan kaedah
dengan penekanan kepada penciptaan dan penerokaan secara
aktif. Kanak-kanak mencari bukan menerima
secara satu hala.
5. Ia menarik kerana
bercorak interaktif.
6.Penilaian dapat
dilakukan selepas aktiviti selesai.
7.Bahan dapat digunakan
berulangkali .
KEBURUKAN
ICT DALAM PENDIDIKAN PRASEKOLAH
Pada zaman negara Malaysia yang pesat
membangun ini penggunaan ict semakin meluas kepada semua golongan tidak terhad
kepada golongan pekerja dan dewasa sahaja tetapi kanak-kanak juga tidak
ketinggalan dalam mengikut rentak arus globalisasi ini. Kanak-kanak kini juga
sudah tahu menggunakan komputer. Mereka boleh membuka dan menutup komputer.
Mereka juga boleh menerokai perkara-perkara baru. Namun sejauh manakah ict
boleh membawa manfaat kepada kanak-kanak khususnya dalam pendidikan awal
kanak-kanak kerana ict juga boleh membawa keburukan kepada mereka.
Ibu bapa memainkan peranan yang penting
dalam mendidik anak-anak mereka ke arah menjadikan mereka insan yang cemerlang,
gemilang dan terbilang namun oleh kerana kebanyakkan ibu bapa yang sibuk
mengejar duniawi dalam mencapai kejayaan, status dan pangkat namun mereka lupa
memberi didikan yang sempurna kepada anak-anak mereka. Ibu bapa yang bekerja di
kota metropolitan amnya lebih cenderung bekerja daripada pagi hingga ke malam.
Tugas mengasuh dan mendidik anak-anak diberikan kepada pengasuh yang digaji di
rumah. Semasa kanak-kanak itu berada ditadika bolehlah guru melihatnya namun
jika dirumah pengasuh tidak semestinya dapat menjaga semua gerak geri anak
kita. Kanak-kanak akan menjadi bosan kerana tiada kawan untuk mereka bermain
jadi mereka memilih untuk bermain permainan dalam komputer.
Kanak-kanak akan duduk bermain permainan
dalam komputer kerana ganjaran dan tawaran permainan tersebut, Oleh kerana
kanak-kanak ada sifat ingin tahu yang tinggi dalam diri mereka maka mereka akan
terusan bermain sehingga dapat mengetahui apakah yang berlaku pada penghujung
permainan itu.Mereka boleh menjadi ketagih dengan permainan komputer. Jadi
perkembangan mereka tidak akan berlaku dengan apa yang sepatutnya dicapai oleh
kanak-kanak lain. Kecerdasan interpersonal mereka tidak akan berkembang kerana
mereka hanya duduk bermain permaianan komputer.Mereka hanya memikirkan
bagaimana mereka dapat menang dalam permainan tersebut sahaja daripada disudut
sosio-emosi kanak-kanak itu mempunyai sifat pentingkan diri dan tidak ingin
mengalah. Sifat itu bagus namun jika ia diaplikasikan dalam kehidupan mereka
dalam semua situasi ia menjadi sesuatu yang tidak baik untuk mereka kerana ia
memberi pengaruh yang negative. Kanak-kanak tersebut sudah pasti akan hanya
memikirkan kepentingan mereka sahaja dan tidak mahu mengalah. Jika ianya
diadaptasi dalam kehidupan mereka sebagai contoh di tadika kanak-kanak seperti
ini tidak akan berkongsi barang permainan mereka dan jika ada pertandingan
mereka akan cuba mendominasi pertandingan tersebut dan akan mengalami
kekecewaan yang teramat sekiranya mereka kalah dalam pertandingan itu.
Seterusnya ict juga memberi impak yang
buruk kepada kanak-kanak sekiranya ianya tidak dicegah. Penggunaan internet
tanpa kawalan boleh menyebabkan kanak-kanak dapat mengetahui perkara yang
melangkaui batas umur mereka. Sebagai contoh bahan pornografi yang banyak
tersebar didalam internet. Jika ia menaip kata kunci yang salah dan terbuka
laman web yang tidak sepatutnya tiba-tiba laman web itu muncul kanak-kanak akan
melihatnya kerana sudah fitrah semulajadi kanak-kanak mempunyai sifat ingin
tahu yang tinggi.Oleh sebab itulah kanak-kanak kini dapat mengetahui apa yang
tidak sepatutnya mereka ketahui. Mereka akan meniru perkara-perkara negative
itu tanpa mengetahui bahawa perkara itu sebenarnya salah.
Ict pada zaman kini merupakan sesuatau yang amat diperlukan dalam pendidikan dan digunakan oleh guru ditadika-tadika namun tidak semua guru dapat mengaplikasakan ict dalam pengajaran mereka. Guru ditadika tidak semuanya mahir dalam menggunakan komputer dan kebolehan penggunaan komputer adalah terhad. Mereka tidak diberi latihan yang mencukupi maka komputer yang ada terbiar begitu sahaja dan tidak digunakan ini kan menyebabkan berlakunya pembaziran.
Ict pada zaman kini merupakan sesuatau yang amat diperlukan dalam pendidikan dan digunakan oleh guru ditadika-tadika namun tidak semua guru dapat mengaplikasakan ict dalam pengajaran mereka. Guru ditadika tidak semuanya mahir dalam menggunakan komputer dan kebolehan penggunaan komputer adalah terhad. Mereka tidak diberi latihan yang mencukupi maka komputer yang ada terbiar begitu sahaja dan tidak digunakan ini kan menyebabkan berlakunya pembaziran.
Mereka tidak tahu mereka sebenarnya boleh
mengaplikasikan pengajaran mereka dengan menggunakan komputer. Sebagai contoh
pengajaran bercerita, mereka boleh menggunakan aplikasi Microsoft movie maker
untuk digunakan di dalam kelas namun kadangkala jika ianya terlalu kerap
digunakan, guru itu akan menjadi malas untuk membuat bahan pengajaran dan
memikirkannya kerana kebanyakan maklumat mereka boleh menggunakan teknik ‘copy
and paste’. Mereka tidak akan menjadi kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran
kanak-kanak akan menjadi bosan kerana guru mereka tidak kreatif dalam
menyampaikan pengajaran kepada mereka.Mereka tidak akan dapat belajar dengan
berkesan. Sebagai contoh guru tersebut hanya meninggalkan kelas dan menyuruh
murid untuk melihatnya sahaja tanpa bimbingan khusu daripada guru. Secara tidak
langsung guru tidak akan dapat mengesan tahap pencapaian murid dari segi
kelemahan dan kebolehan mereka.
Kanak-kanak tidak akan dapat menonjolkan
bakat mereka dan penguasaan mereka terhadap sesuatu perkara itu tidak dapat
dinilai dan akan terbiar begitu sahaja. Deria rangsangan mereka tidak dapat
dikembangkan kerana mereka tidak dapat mengetahui sesuatu yang sebenar.
Misalnya, murid akan mengetahui sesuatu itu seperti epal dalam gambar sahaja
tanpa mengalami sebenar pengalam itu dengan merasakan bahawa epal itu
sebenarnya bulat dan rasanya manis. Hal ini kerana kanak-kanak akan lebih mudah
mengingati perkara dan belajar melalhui pengalam mereka disekeliling.
Guru juga akan menjadi malas lebih-lebih
lagi dengan adanya akses internet dan e-mail. Melalui e-mail mereka boleh
menukar hasil kerja mereka dan penghasilan terhadap sesuatu perkara itu tidak
menjadi produktif dan kreatif. Kaedah pengajaran akan menjadi stereotaip
sahaja.Kanak-kanak tidak akan mendpat pembaharuan dalam pembelajaran mereka.
Semua kanak-kanak akan belajar perkara yang sama dengan cara yang sama. Hal ini
secara tidak langsung menjadikan kanak-kanak malas belajar dan cepat menjadi
bosan dalam sesi pembelajaran.Guru akan menjadi gelabah dan pengajaran tidak
akan berlaku jika guru tersebut hanya bergantung sepenuhnya kepada penggunaan
komputer. Jika komputer itu rosak dan mempunyai masalah guru tidak akan dapat
mengajar dan menyebabkan kanak-kanak akan memenuhi aktiviti mereka dengan
perkara yang tidak berfaedah.
Dalam pembelajaran bahasa misalnya dengan
penggunaan komputer mereka tidak akan dapat belajar menyebut dengan betul
kerana mereka hanya mendengar sahaja perkataan itu daripada audio yang
dimainkan oleh komputer. Artikulasi mereka akan menjadi kurang betul dan tidak
tepat. Diksi yang keluar daripada komputer juga amatlah terhad kerana
kanak-kanak tidak akan belajar lebih daripada apa yang telah disetkan oleh guru
mereka sahaja dan mereka tidak dapat mengaplikasikan diksi itu dalam kehidupan
mereka dengan betul kerana mereka tidak dapat mengetahui secara jelas
penggunaan diksi tersebut. Maka tahap kemahiran berkomunikasi mereka akan
menjadi sangat lemah. Mereka tidak akan dapat menggunakan frasa-frasa ayat yang
sesuai kerana kelemahan mereka dalam aspek pemilihan diksi.
Dalam usaha mengintegrasi teknologi dalam
pembelajaran sebenarnya menghadapi beberapa halangan yang harus difahami oleh
guru dan pentadbir. Guru dan pentadbir haruslah bersedia menerima perubahan ini
dengan fikiran terbuka dan postif serta cuba menengani perubahan yang bakal
timbul dalam proses pengintegrasian teknologi ini. Di antara halangan-halangan
itu mungkin masa, latihan guru, sumber dan teknologi. Untuk beralih daripada
kaedah tradisional kepada teknologi sudah tentu mengambil masa yang lama.
Guru-guru perlu mengikuti kursus kemahiran ICT secara berperingkat-peringkat
dan mendapat sokongan dari pentadbir, kementerian serta sumber pakar-pakar
dalam ICT yang mendapat kemahiran daripada luar negara. Bagaimanapun halangan
yang besar adalah guru perlu menyesuaikan diri dengan alat teknologi dan
menguasai pedagogi untuk mengurus kelas.Kay (1990) merumuskan bahawa sikap,
kesedaran dan keupayaan aplikasi perisian merupakan cara terbaik untuk
menjangka dan meramal komitmen terhadap penggunaan komputer.Woodrow (1991: 165)
menjelaskan kesedaran tentang sikap guru pelatih terhadap komputer sebagai
" a central in the evaluation of computer course and in the development of
computer based curricula". Tanpa persiapan dari aspek sikap, segala
perubahan yang dicadangkan akan menghadapi halangan yang paling besar untuk
membentuk dan menggerakkan jentera utama perubahan iaitu sumber manusia ke arah
menjayakan program perubahan di dalam sesebuah organinasi besar seperti
kementerian pendidikan.Matlamat utama pengintegrasian teknologi adalah untuk
melibatkan pelajar dalam pembelajaran bermakna dan bukannya untuk pelajar
menggunakan teknologi semata-mata.
Intihanya, ICT sememangnya membawa kebaikan kepada kita namun terdapat keburukan dalam penggunaan ICT sekiranya diabaikan begitu sahaja boleh memberikan kesan yang negative kepada kanak-kanak. Penggunaan ICT kepada kanak-kanak haruslah dengan bimbingan dan guru-guru juga harus kreatif menyampaikan pengajaran mereka tanpa bergantung sepenuhnya kepada ICT . Mencari maklumat dan teknik terbaru memanglah digalakkan kepasa semua guru-guru di tadika namun jika ia disalahgunakan apa ertinya teknologi maklumat yang canggih sekiranya anak-anak didik kita menjadi mundur kebelakang dan tidak dapat berfikir ke arah pembentukan masa depan terutamanaya tidak dapat memajukan negara
Intihanya, ICT sememangnya membawa kebaikan kepada kita namun terdapat keburukan dalam penggunaan ICT sekiranya diabaikan begitu sahaja boleh memberikan kesan yang negative kepada kanak-kanak. Penggunaan ICT kepada kanak-kanak haruslah dengan bimbingan dan guru-guru juga harus kreatif menyampaikan pengajaran mereka tanpa bergantung sepenuhnya kepada ICT . Mencari maklumat dan teknik terbaru memanglah digalakkan kepasa semua guru-guru di tadika namun jika ia disalahgunakan apa ertinya teknologi maklumat yang canggih sekiranya anak-anak didik kita menjadi mundur kebelakang dan tidak dapat berfikir ke arah pembentukan masa depan terutamanaya tidak dapat memajukan negara
No comments:
Post a Comment